
Doorgroeien: de essentiële eigenschappen van een manager
Ken je job
We gaan er van uit dat je goed bent in wat je doet en over de nodige knowhow beschikt.. Maar heb je ook stilgestaan bij wat de job van teamleader precies inhoudt? In een notendop is het als leidinggevende jouw taak om de mensen van jouw team leiding te geven en te motiveren. Jij bewaakt de projecten, stelt de doelen vast en deelt ze in kleinere doelen op. Je verdeelt de taken onder de teamleden en zorgt ervoor dat iedereen doelgericht werkt en de deadlines nakomt. Een flinke boterham! Zorg daarom dat je duidelijk voor ogen hebt wat je team en directie van jou verwachten.
Ken je team
Heb jij promotie gemaakt en ga jij je vroegere collega’s leiding geven? Of ben je nieuw aangenomen? In beide gevallen is het onmisbaar om je teamleden goed te leren kennen. Wat zijn hun drijfveren en ambities? Welke verantwoordelijkheden hebben ze? Waar zijn ze goed in of juist niet? En zijn er bepaalde persoonlijke omstandigheden die een impact kunnen hebben op het werk? Investeer tijd in je teamleden en wees betrokken in hun loopbaan. Plan bijvoorbeeld maandelijkse 1-2-1 gesprekken in. Al hoeft het niet altijd in een serieus gesprek, een babbel aan het koffiemachine of een afterwork-drink zijn ook prima manieren om elkaar beter te leren kennen!
Motiveer je team
Managers die in staat zijn om hun werknemers te motiveren, hebben beter presterende teams. Een paar tips om dit aan te pakken: heb vertrouwen in je medewerkers, wees eerlijk, geef complimenten en luister en deel informatie. Zorg ervoor dat je team taken uitvoert die van belang zijn en waarmee ze hun eigen skills kunnen ontwikkelen. Heb je kritiek op een teamlid? Vertel dat dan persoonlijk en zorg dat je kritiek opbouwend is. Vertel de waarheid en kijk samen naar oplossingen. Ben je tevreden over een teamlid? Dat mag ook gezegd worden! Het is toch altijd fijn om te horen dat iemand je vertelt dat je goed bezig bent? Geef regelmatig een compliment en moedig aan om zo verder te gaan. Zijn er nieuwe ontwikkelingen? Deel de nodige info met je team en creëer een transparante werkomgeving.
Werk samen over het hele bedrijf
Als manager zie jij het grote plaatje. En als er dus iets is wat jouw team niet alleen kan, dan organiseer je een meeting met een andere afdeling en steken jullie de koppen samen. Klinkt misschien logisch, maar een “wij” en “zij” mentaliteit is snel gevormd. Gelukkig ben jij er om teamwork tussen meerdere afdelingen te laten slagen!
Hak knopen door
Gaan we verder met deze externe partner? Steken we ons budget in project A of in project B? Hebben we nood aan een extra teamlid? Als stuurman van een team of afdeling krijg je constant te maken met beslissingen. En dat vraagt de nodige behendigheid. Je moet immers de juiste beslissing maken en ook op het juiste moment. Een leidinggevende die dát in de vingers heeft, kan de organisatie helpen grootse dingen te realiseren.
Durf vooruit te denken
Heb jij al nagedacht welke koers je met je team gaat varen? Om de concurrentie een stap voor te blijven, is het aan jou om strategisch vooruit te denken. Weet wat de huidige situatie van het bedrijf is en blijf op de hoogte van de markt. Als jij een duidelijke visie op de toekomst hebt, dan kan je snel inspelen op veranderende situaties en kansen grijpen. Om vervolgens je inzichten te delen en de rollen te verdelen om deze strategie uit te voeren.
Heb jij deze vaardigheden op zak? En kijk je uit naar de volgende stap in je carrière?
S&you ondersteunt je graag bij het vinden van een werkplek waar jij je talent kan inzetten.